logo
Україна, Дніпропетровська обл., м. Жовті Води, вул. Ярослава Мудрого, 11А
+38 (095) 835-93-58
perspektiva.zhv@gmail.com

Для вчителів

Професійне вигорання педагога : ознаки, причини, способи виходу

Професійне вигорання — це стан виснаження особистості, спричинений надмірними завданнями, що ставить природне чи професійне середовище та який   характеризується    зневірою у власній професійності, фізичною й емоційною втомою, почуттям нереалізованості.

На  думку психологів, типовий комплекс вигорання складається з таких проявів, як стомлюваність, головний біль, знижений імунітет, дратівливість, зміна поведінки, а також відчуття постійної нудьги й утрати бажань.

Професійне вигорання містить чотири типи проявів

  1. Фізичні прояви — домінує почуття стомлюваності, мають місце ігнорування фізичної активності, порушення сну, втрата апетиту й ваги, зниження сексуальних бажань, часті захворювання без явних причин, можливе зловживання алкоголем, ліками, палінням.
  2. Емоційні прояви — виникають труднощі в розслабленні, спостерігається постійне почуття нудьги, поганий настрій, відчувається присутність негативних думок, з’являються тривалі образи (постійне почуття самотності або ізоляції, пустоти, страхи), які повторюються.
  3. Родинні й суспільні прояви — знижене зацікавлення членами родини, роздратування або прояви злості на членів родини, проведення більшої частини часу поза межами дому, протидія спільному відпочинку, надмірне зацікавлення телебаченням як способом утечі від проблем.
  4. Прояви, пов’язані з роботою, — втрата натхнення; відчуття, що завжди бракує часу на щось; боязнь перед щоденним виходом на роботу; зростаюче почуття некомпетентності; наростаюче незадоволення роботою; постійна злість і бажання образити працівників, колег; потреба часто дивитися на годинник; труднощі у вираженні довіри; нездатність приймати рішення.

Є стереотипи, що пришвидшують вигорання та перешкоджають роботі педагога

  • про спокій (педагог завжди має бути спокійним, урівноваженим);
  • про стриманість (педагог завжди має бути стриманим і тримати дистанцію);
  • про необхідність приховувати почуття, які можна усвідомити й контролювати;
  • про педагогічну самопожертву, що виявляється в налаштованості педагога на цілковиту віддачу роботі, прагненні забути про всіх і жити тільки інтересами навчального закладу.

Ознаками емоційного виснаження є такі відчуття

  • на закінчення робочого дня людина почуває себе використаною;
  • виникає почуття емоційної вичерпаності;
  • устаючи зранку, людина почуває себе вже втомленою, знаючи, що попереду—робочий день;
  • дуже виснажує щоденна праця з людьми;
  • у людини складається враження, що вона занадто багато працює;
  • їй здається, що вона вже досягла межі своєї мудрості;
  • байдужість до людей, з якими вона співпрацює;
  • не здатна успішно розв’язати проблеми;
  • не має відчуття, що робота позитивно впливає на життя;
  • не має відчуття наявності в собі великого запасу енергії;
  • не може розслабитися;
  • не має відчуття задоволення від співпраці зі своїми колегами;
  • не має відчуття досягнення значних успіхів;

Причини професійного вигорання

Серед численних причин появи стану вигорання можна назвати такі:

  • великий обсяг роботи, надмірна кількість обов’язків;
  • над-контроль, над відповідальність;
  • відсутність результату або оцінки праці з боку адміністрації;
  • низька оплата праці;
  • відчуття наближення старості, «криза віку»;
  • помилка при виборі роботи, розчарування;
  • інертне середовище;
  • невміння бачити альтернативу;
  • обмеження кола діяльності;
  • домашні клопоти;
  • невміння «виходити з ролі вчителя»;
  • необ’єктивна самооцінка;
  • страх перед критикою;
  • брак якості підвищення кваліфікації;
  • присвоєння перемог працівника іншими людьми тощо.

За визначенням американських психологів,  процес вигорання містить 5 фаз (етапів):

Етап «медового місяця»—характеризується бажанням працювати з підвищеним ентузіазмом, з повною самовіддачею; помітна деяка ідеалізація того, чим займається людина.

Фаза пробудження — з’являється розуміння того, що «не все так легко, красиво, не все залежить від мене», робота йде з меншою енергією.

Фаза жорсткості (тертя) — погіршуються контакти, виникають конфлікти, зникає взаєморозуміння.

Фаза випалювання — характеризується станом депресії, відчуттям пустоти, втомою.

Фаза відродження — етап «лікування ран», вихід зі стану вигорання.

Як уберегтися від професійного вигорання?

  1. Визначайте собі реалістичні цілі. Перспективні наміри підкріплюйте частковими цілями, які можна виміряти й осягнути, розписати на день, тиждень, місяць.
  2. Добре відпочивайте!  Виїздіть на природу.
  3. Керуйте часом, добре плануйте день; знаходьте час на  роздуми.
  4. Дивіться на проблеми, що з’явилися, з різних точок зору.
  5. Усвідомлюйте власні недоліки.
  6. Будьте чуйними до власних фізичних, психічних,, емоціональних, духовних, а також суспільних потреб.
  7. Звертайте увагу на дрібні радості щоденного життя.
  8. Будуйте приємні стосунки з іншими.
  9. Розвивайте почуття гумору.
  10. Звертайте увагу на власні досягнення, навіть у найдрібніших справах.
  11. Цінуйте достоїнства й досягнення інших людей.
  12. Умійте переключати свою увагу й відволікатися від роботи. Прогулянка в парку наодинці чи читання книжки дозволять Вам спокійно зібратися з думками.
  13. Не змішуйте професійні справи з особистими. Робочі проблеми залишайте на роботі.
  14. Навчайтеся чогось нового. Не піддавайтеся рутині. Навчіться не тільки віддавати, але й брати — користуватися допомогою інших.
  15. Пізнавайте себе! Ніхто не є досконалим. Важливо знати свої слабкі й сильні сторони.
  16. Співпрацюйте з колегами.
  17. Подбайте про справжню оздоровлю вальну відпустку один раз на рік.
  18. Не бійтеся помилятись! Пам’ятайте, що від помилок ніхто не застрахований.

Перевірте себе

Вправа-тест «Ризик вигорання»

Кожна людина має знати свій потенціал, щоб ефективно використати свої можливості, а також знати й слабкі сторони, щоб нейтралізувати їх. Тому психодіагностика, запропонована вам, допоможе  пізнати себе.

На запитання дайте відповідь «ТАК» або «НІ».

  1. Ви спите менше ніж 7 год.
  2. Чи часто у вас виникає відчуття, що не встигнете зробити всього необхідного?
  3. Чи лякає вас наближення свят, дня народження через те, що доведеться витрачати всі сили на підготовку?
  4. Чи часто ви виконуєте одночасно кілька робіт?
  5. Чи часто ви забуваєте речі, час зустрічі, гаманець, коли поспішаєте?
  6. Чи часто ви змушуєте себе щось з’їсти (перекусити), аби мати сили працювати?
  7. У стані емоційного розладу чи намагаєтеся ви заспокоїти себе за допомогою цигарки, таблетки або ковтка вина?
  8. Чи спадає вам на думку, що ви втратили смак до життя?
  9. Чи вам усе складніше приймати рішення?
  10. Чи виникає у вашому сімейному житті все більше й більше негативних моментів?
Результат
якщо шість і більше відповідей «ТАК», то ви вже перетнули межу кризи, стали на шлях, який веде до вигорання.

Експрес-діагностика рівня емоційного вигорання

Інструкція. Дайте відповідь «так» чи «ні» на поставлені запитання у бланку.

  1.  Сьогодні я задоволений своєю професією не менше, ніж на початку кар’єри.
  2. Я помилився у виборі професії або профілю діяльності і зараз займаю не своє місце.
  3. Коли я відчуваю втому або напруження, то намагаюся скоріше закінчити справи.
  4. Моя робота притуплює емоції.
  5. Я відверто втомився від проблем, з якими доводиться мати справу на роботі.
  6. Робота приносить мені усе менше і менше задоволення.
  7. Я б змінив місце роботи, якби видалася нагода.
  8. Через втому або напруження, я приділяю своїм справам менше уваги, ніж потрібно.
  9. Я спокійно сприймаю претензії до мене з боку керівництва та колег по роботі.
  10. Спілкування з колегами по роботі спонукає мене триматися осторонь від людей.
  11. Мені усе важче встановлювати і підтримувати контакти з колегами.
  12. Обстановка на роботі мені видається дуже важкою і складною.
  13. Бувають дні, коли мій емоційний стан погано відображається на результатах роботи.
  14. Я дуже переживаю за свою роботу.
  15. Колегам по роботі я приділяю уваги більше, ніж отримую від них.
  16. Я часто радію, коли бачу, що моя робота приносить людям користь.
  17. Останнім часом мене переслідують неуспіхи на роботі.
  18. Я зазвичай виявляю інтерес до колег і окрім того, що стосується справи.
  19. Я іноді ловлю себе на думці, що працюю автоматично, без душі.
  20. По роботі зустрічаються настільки неприємні люди, мимоволі бажаєш їм чогось поганого.
  21. Успіхи у роботі надихають мене.
  22. Ситуація на роботі, у якій я опинився, здається майже безвихідною.
  23. Я часто працюю понад силу.
  24. У роботі з людьми я керуюся принципом: не витрачай нерви і бережи здоров’я.
  25. Іноді я їду на роботу з важким почуттям: як усе набридло, нікого б не бачити і не чути.
  26. Іноді мені здається, що результати моєї роботи не варті тих зусиль, яких я докладаю.
  27. Якби мені пощастило з роботою, я був би щасливішим.
  28. Зазвичай я підганяю час: скоріше б закінчився робочій день.
  29. Працюючи з людьми, я зазвичай ніби ставлю екран, що захищає мене від чужих страждань та негативних емоцій.
  30. Моя робота мене дуже розчарувала.
  31. Мої вимоги до виконуваної роботи вищі, ніж те чого я досягаю в силу обставин.
  32. Моя кар’єра склалася вдало.
  33. Якщо видається нагода, я приділяю роботі менше уваги, але так, щоб цього ніхто не помічав.
  34. До всього, що відбувається на роботі, я втратив інтерес.
  35. Моя робота погано на мене вплинула – озлобила, притупила емоції, зробила нервовим.

НСЗКРПОЕВОВ

Симптом «незадоволеності собою»: людина не задоволена рівнем докладених зусиль та результатом власної діяльності, вважає, що здатна на більше, але через власні лінощі або малодушність виявилася неспроможною. Причиною НС може бути внутрішній моральний конфлікт між загальнолюдськими цінностями та принципами особистості або між останніми та вимогами дійсності. Відчуття НС може виникати у творчих особистостей, людей, чий розум потребує інтелектуально складних завдань, коли вони тривалий час опиняються у «простої». Таким чином, НС такого ґатунку характерна для особистостей, що самоактуалізуються, вона є імпульсом для внутрішньої роботи над собою та самовдосконалення. НС може бути фоном негативної самоконцепції – негативних установок щодо себе, які склалися під виливом думок, висловлювань значущих для особистості людей. В такому випадку НС являє собою неадекватну занижену самооцінку, що спричиняє негативне ставлення до себе, а загалом і до світу. Характерна для людей, які знаходяться у депресивному стані.
Рекомендації: час, робота з супервізором, перегляд рейтингу цілей, позитивна психотерапія, тренінг спілкування у групі, робота над Я – концепцією.

Симптом «загнаності у клітку»: людина реально оцінює обставини, що склалися, але и вважає, що не здатна щось змінити і в результаті досягти бажаної мети. У особи виникає почуття фатуму – нездатності на хід подій. Характерно для станів, що передують афекту, або після шокових станів (залежно від домінування симпатичної або парасимпатичної НС у людини). За наявності симптому ЗК, рівень працездатності та ефективності праці значно знижується. Можливе загострення хронічних захворювань. Більш яскраво виявляються психосоматичні ознаки. У чоловіків ЗК частіше виявляються за несприятливих економічних умов або/та в ситуаціях цейтноту на робочому місці. У жінок симптоми ЗК частіше виявляються з негативними емоційними переживаннями у зв’язку з конфліктною сімейною ситуацією. ЗК властива для людей пенсійного та перед пенсійного віку, що може тягнути за собою неадекватність поведінки, оцінки намірів оточуючих, нівелювання цінностей прожитого життя, «безперспективний трудоголізм».
Рекомендації: зміна зовнішніх обставин, тривалий (достатній) відпочинок, переведення на посаду експерта, яка не передбачає необхідності прийняття рішень в екстремальних ситуаціях, але має ореол загального визнання.

Симптом «редукція професійних обов’язків»: часто викликана «паперовою тяганиною», непродуктивною організацією робочого місця та/або робочого дня. У деяких випадках РПО може бути пов’язана з несприятливим психологічним кліматом у колективі або мікро групі, в якій працює людина. Спостерігаються за сімейних негараздів, що не дають сконцентруватись на роботі. РПО можлива за асинхронності темпів професійного росту працівника та темпів його кар’єри, за відсутності виконання значущості особистого внеску у загальну справу.
Рекомендації: аналіз ставлення індивіда до групи, перегляд системи стимулів та заохочень працівника, реорганізація умов праці.

Симптом «емоційна відчуженість»: спостерігається ефект «кам’яного обличчя», людина справляє враженість над ділової та зібраної. Високий рівень самоконтролю. ЕВ властива для осіб, що займають керівні посади: необхідність приймати «об’єктивні рішення» змушує не звертати увагу на «людський фактор». Людина з симптомами ЕВ відчуває себе ніби чаша, наповнена негативними емоціями. Захисні механізми психіки запобігають психічному «згоранню», тому людина закривається, замикається у собі, відгороджуючись від будь-яких емоційних подразників. Наслідки – психосоматичні хвороби, між особисте відчуження, відчуження дистрес, депресія.
Рекомендації: емоційно-раціональна психотерапія, тренінг організаційних умінь для управлінців, арттерапія.

Симптом «особистісна відстороненість/деперсоналізація»: людина відчуває себе спостерігачем, глядачем, а «справжнє життя » відбувається не за її участю, а ніби на сцені чи на екрані. Відчуття власної відсутності у житті близьких людей, зокрема, збідніння емоційної насиченості стосунків («мене не розуміють»). За духовної кризи – відчуття відсутності власного Я. Симптом ОВ спостерігається за деяких акцентуацій характеру та/або хронічних психічних станів, що межують з психопатологією. Людина не спроможна приймати рішення. «Сильні» особистості наполегливо, іноді нав’язливо займаються самоаналізом. «Слабкі» виявляють схильність до втечі від самого себе за допомогою алкоголю, наркотиків, самообману.
Рекомендації: елементи психоаналізу, трудотерапія, сімейна психотерапія, опіка супервізора.

Бланк

НС 1 6 11 16 21 26 31
ЗК 2 7 12 17 22 27 32
РПО 3 8 13 18 23 28 33
ЕВ 4 9 14 19 24 29 34
ОВ 5 10 15 20 25 30 35

Ключ

НС – 1(36) + 6(2) + 11(2) – 16(10) – 21(5) + 26(5) + 31(3)
ЗК + 2(10) + 7(5) + 12(2) + 17(2) + 22(5) + 27(1) – 32(5)
РПО + 3(5) + 8(5) + 13(2) – 18(2) + 23(3) + 28(3) + 33(5)
ЕВ + 4(2) + 9(3) – 14(2) + 19(3) + 24(5) + 29(5) + 34(10)
ОВ + 5(5) + 10(3) + 15(3) + 20(2) + 25(5) + 30(2) + 35(10)
Результат
9 балів і менше – симптом не склався;  10-15 – симптом складається;  16 і більше – симптом склався.
Професійне вигорання педагога
Новини Школи INFO
Більше новин про школу на Facebook
Переглянути всі
Метою школи завжди має бути виховання гармонійної особистості, а не спеціаліста.
ЗЗСО "Перспектива"
2017-03-13T11:54:16+02:00
Метою школи завжди має бути виховання гармонійної особистості, а не спеціаліста.
Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів
ЗЗСО "Перспектива"
2019-04-28T14:02:01+03:00
Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів
Природа так про все подбала, що всюди ти знаходиш, чому вчитися
ЗЗСО "Перспектива"
2019-04-28T14:24:04+03:00
Природа так про все подбала, що всюди ти знаходиш, чому вчитися
Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь
ЗЗСО "Перспектива"
2019-04-28T14:29:59+03:00
Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь
Учитель творить Людину. Ці мудрі й ваговиті слова можна сказати тільки про матір і батька
ЗЗСО "Перспектива"
2019-04-28T14:44:32+03:00
Учитель творить Людину. Ці мудрі й ваговиті слова можна сказати тільки про матір і батька
0
ЗЗСО "Перспектива"
Дистанційне навчання